söndag 17 juni 2012

"Nu går silla till..."

Det går mot Midsommar, och jag skäms lite att erkänna det. Att jag lärde mig inte lägga löksill, så länge Älskade Mamma gjorde det. Men nu kan jag det i alla fall, och god blir den också! Det kan jag garantera! Att tvinga sig att distrahera sig att göra praktiska saker, är bra när man känner sorg och saknad. Det är ofta svårt. Men det är som att träna sig att återgå till en någorlunda normal tillvaro. Midsommarens sill är nu idag Söndag inlagd. För bästa smak, bör man göra det 4-5 dagar före dag för förtäring. Sedan håller den ytterligare ett tag. Nja, godsaker har en tendens att inte bli stående...

Här följer recept på Gyllensparres sill;

Jag köper Abbas inläggningssill. När jag öppnar burken brukar jag täcka den med papper, för det kan stänka när man öppnar den. Sedan plockar jag ut filéerna, läger dem i en sil och spolar försiktigt av dem med kallt vatten. Därefter skär jag dem i fingertjocka bitar, lite lätt på snedden, för det ser snyggt ut.

Dessförinnan har jag förberett med att koka lag; Jag använder Perstorps Ättika 24% för den kan man också ha till annat i hushållet. Av ättikan häller jag 1/2 dl i en kastrull, ihop med 1 och 3/4 - 2 dl Strösocker och 2 och 1/2 dl Vatten. Kokas upp och får sedan avsvalna helt.

I rengjord rymlig burk lägger jag kryddorna;  10 Enbär, 3 stora Lagerblad, 1 tsk Rosépepparkorn och 1 tsk hela Senapsfrön. Man kan även lägga i lite dillfrön.

Samtidigt har jag skivat en Röd lök i tunna skivor. Visst, man kan hacka i mindre bitar. Men jag tycker tunna skivor ser gammaldags och fint ut. Jag tar även en 1/2 normalstor Morot och skär i tunna strimlor.

Varva sillbitar med lök och morot. Häll över den avsvalnade lagen. Stäng locket och ställ överst i kylen. Låt stå i 4-5 dagar.

Ät sedan och njut ihop med dillkokt färskpotatis med en nypa flingsalt strödd över den, till servering, gräddfil (jag använder Valios laktosfria), hackad gräslök, hårdkokta ägghalvor, prinskorv (brukar skära den i snedskurna bitar och steka i ugn för jag är noga med så lite fett som möjligt i all matlagning), kalvfärs-köttbullar, knäckebröd (använder Wasa 100% fullkorn) och norrländskt tunnbröd. Och glöm inte jordgubbarna med hårt vispad grädde eller vaniljglass. Mina produkter är alltid laktosfria då jag är allergisk.

Njut av dofter och smaker!

Bon Apetit! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar