torsdag 21 juni 2012

Hannas Nyttiga Frukost!

Här kommer inspiration och recept på min goda, blodrenande (detox) frukost, som jag intagit med stor njutning, varje morgon i väldigt, väldigt många år. Man kan givetvis variera en del ingredienser och även ha i hackade sötmandlar och solroskärnor (ej saltade), om man är vegetarian. Eller om årstiden och trädgården medger, jordgubbar, hallon och andra bär. Även en halv banan förhöjer smak och nyttighet med sina b-viatminer och kalium. Var och en finner sina godsaker!

Hannas Nyttiga Frukost;

1. På kvällen blötlägger jag torkat Fikon ihop med Gröna russin (en dryg msk). Ibland lägger jag även till några torkade Aprikoser och Katrinplommon. Men är väldigt förtjust i just fikon!

2. På morgonen häller jag torkade frukten i en bunke. En del av blötläggningsvattnet häller jag i min frukostskål, för det innehåller väldigt mycket mineraler (bland annat silica - kisel som behövs om man har mycket stress, för kisel är det spårämne som man först dräneras på, vid besvärlig stress. Man ser kiselbrist på torr sprucken hud på fingrar och tår. Alltså de allra "yttersta" kroppsdelarna).

3. Skala Äpple och Päron, skär i bitar och lägg i bunken.

4. Tag 1/2 Avocado och lägg innehållet i bunken.

5. Mixa och lägg över alltsammans i frukostsskålen.

6. Strö på några skedar osötad Mussli. Min favorit är med 79% kostfiber och helt utan socker. Den heter Freebaco persika - hallon.

7. Strö på en rågad tsk Nyponpulver, rik på just kisel, c-vitamin och antioxidanter. Köper den från Bodystore, där jag även köper Nässelpulver som jag strör på middagsmåltiden (också för att tillföra kisel.

8. Och Kanel förståss! Kanel ökar insulintoleransen, vilket medför balanserad ämnesomsättning. Jag älskar kanel! Har det på all frukt. Till och med gott på jordgubbar med hårt vispad grädde, samt en nypa kaffepulver och en skvätt Karlshamns Punsch... Mmm... 

Min morgondryck är Twinings Earl Grey Thé (outstanding favorit), som jag tillsätter Oatly Havremjölk, berikad med  b-vitamin och Kalcium, för benstomme och celluppbyggnad. Eftersom jag inte tåler laktosprodukter, så är denna havremjölk, en kanonersättning, samtidigt som jag tar Kalcipos kosttillskott.

Änvänder sugrör, för att reducera missfärgning av tänder, som jag ibland bleker med Be Confident's produkter (bäst i test!)

Sorg och Saknad dränerar en på energier. Och det är därför viktigt att ha en mycket bra och nyttig kosthållning, på samma sätt som det är viktigt med mindfullness. Ovanstående mängder frukt, är vad jag kommit fram till passar mig. Man kan alltså variera mängd och innehåll. Det viktiga är att känna till att det INTE behövs en massa detox-preparat och slim-kurer om man äter mat som renar och rensar.

Ko-mjölk bör undvikas i den mänskliga kosten, därför att den innehåller så jättestora kalcium-mängder att det behövs fosfor för att bryta ner det. Och fosfor hämtas från skelettet! Vilket betyder att mjölk urkalkar! Osteoporos är vanligast i USA och i de nordiska länderna, där det dricks mest mjölk i världen! Betänk även att man vid förgiftningstillstånd rekommenderar intag av mjölk, för att binda giftet. Det betyder att barn som häver i sig mjölk ihop med en järnrik kost, får järnbrist, eftersom mjölken blockerar järnets möjlighet att nå ut i kroppen.

Till måltid är det bra att dricka vanligt vatten eller någon osötad måltidsdryck. Jag smaksätter vatten med skivad gurka, vilket ger fräsch smak till ett redan gott vatten. Kungsbackas vatten håller mycket hög kvalitet dessutom. Om mjölk skall drickas, så skall det ske mellan måltider!

Mjölk lägger sig också som ett slem i tarmväggarna, vilket gör att kroppens rening försämras. Det här slemmet ligger som en barriär och hindrar ett naturligt vitaminupptag. Vid framställning av trälim, används ämnet kasein, som utvinns från... just det... mjölk.  


Hannas Nyttiga Frukost!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar