lördag 9 februari 2013

Vår bästa tid är nu

Ordet "sedan", är ett av de värsta ord jag vet! Och jag håller det därmed ordentligt perifiärt i min ordlista!
 
"Sedan", eller "sen" som det ofta uttalas i dagligt talspråk, är inget annat än ett uttryck för förhalning. Oftast går det att ange tidpunkt för något och har man ingen tidpunkt, så kan man uttrycka sig någorlunda ungefärligt, eller säga att man faktiskt inte kan utfästa tidsangivelse. Men "sen", låter som ett löfte om något som de facto kommer eller som skall infrias vid en senare tidpunkt - dock ej angiven. Det otäcka med ordet "sen" är just känslan av ett löfte, om än luddigt och dimmigt... Och det är kanske just därför jag inte är bekväm med ordet.

För mig signalerar ordet "sen", ointresse, bristande engagemang och struktur, kanske även konflikträdsla, och framförallt väldigt mycket slöhet - "skall sluta röka sen..." eller "skall börja äta nyttigt och motionera sen..." eller "du får betalt sen..." och så vidare, för listan kan göras oändligt lång. (På tal om "betalning sen...", så har nu Arken Zoo gjort sin återbetalning till mig. Märkligt att man måste nypa till för att folk skall förstå. Money talks...)

Det handlar om prioritering och verklighetsförankring. Upplever en allmänt utbredd "slöhet" i samhället, och då avser jag inte slöhet i proportion till hastighet - höghastighetståg, snabba bilar, flyg, höghastighetssurf, bredband, snabbmat med snabba kolhydrater, spinning, eller extacy... Nej, ingenting sådant. Utan jag relaterar slöheten till bristande (egen)ansvar, som slår mot individen själv eller mot andra. Engelska ordet för "sen" är "late" - onekligen likt svenska ordet "lat"...

Tunggrodd byråkrati, långsam beslutsprocess inom olika verk, alla skyller på alla - "inte mitt bord", "är på konferens", "sitter i möte", "har gått för dagen", "vi ber att få återkomma", "skall utredas", "vi tillsätter en kommission" och så vidare.

Tänker ingen på att nuet är det som då var "sen"?
 


Att vara Sen-gångare och djur,
är gulligt... 



...men människa och sen (trög),
är mindre gulligt...


 
 
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar