onsdag 6 februari 2013

Lovikka-mössa!

Något som håller nere stress och jobbiga tankar, är att göra något kreativt. Ibland tar jag till stickor och virknål...
 
Fann ett underbart tjockt och mjukt garn i 100% superwash-ull, tvättbart i maskin 40 grader! Använd inte sköljmedel. Garnet heter Balder och säljs i 100 grams härvor (125 m), i sköna kulörer. Stickor 7-8. Masktäthet; 12 maskor på 10 cm.
 
Jag använde trästickor i storlek 8 mm, och lade upp 70 m och stickade resår i ca 20 cm. Därefter intag genom att sticka 1 r, ta ihop 3 m och sticka dem samman i en a m. Sedan vanlig resårstickning i tre varv. Detta upprepas ytterligare 2 ggr. När sista resårvarvet är stickat, stickas ännu ett resårvarv, med stickor 5. Hoptagningarna (de där tre maskorna som skall tas samman i en a m), där använde jag också stickor 5 för enkelhetens skull. Bökigt att göra hoptagningar med så grova stickor som 8.
 
Av överblivna garnet dekorerade jag mössan genom att klippa det i lika längder, trädde dem genom mössan och började fläta. Använde färg 489, som är sådär härligt kallt iriserande, som jag gillar!
 
Annorlunda och kul resultat! Och på så sätt användes precis varje centimeter av garnet.
 
Pris; 49 SEK!
 
 
 
 Lovikka-mössa med rastaflätor!
 

 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar