torsdag 10 maj 2012

Den bamhärtige samariten?

Idag den 10:e Maj, är det ett antal år sedan jag konfirmerades. En härlig händelse i mitt liv, inledd med givande konfirmations-studier. Trivdes mycket bra under denna period och njöt av varje tillfälle att lära och få fördjupade kunskaper om kristendomen. Jag var väl rustad hemifrån (katolsk uppväxt), men såg konfirmations-studierna som ett sätt att ventilera mina egna tankar. Det var under denna period av mitt liv, som min Kära Älskade Lilla Mamma blev mycket sjuk. Hon låg långa perioder på Kirurgen efter ett flertal svåra operationer, varav några med komplikationer. Och jag var ofta förtvivlad och kände stor maktlöshet. Och det var svårt för mig som barn, att se Pappa ledsen och rädd.

Precis som äktenskapsbegreppet numera urholkats genom att omfatta fler relationer än den mellan man och kvinna, så är även konfirmationen på väg att bli något annat än vad den egentligen är. Konfirmation betyder bekräftelse (engelskans confirm). Vad är det då som bekräftas? Jo, Dopet. Likt den vanliga avtalsmodellen anbud-accept, är Dopet (anbud) och Konfirmationen (accept). Svårare än så är det inte. Med Konfirmationen, sluter man den Kristna Avtalet. Så då undrar jag vad det är som bekräftas vid en så kallat borgerlig konfirmation...?  

Idag med posten fick jag underrättelse om Socialstyrelsens yttrande över förslag till beslut. Ja, det river sannerligen i sår, att än en gång upprepa händelseförloppet kring Älskade Pappas sjukdom och bortgång. Jag har precis läst de fem sidorna och skall yttra mig senast den 23:e Maj. Vad finns att säga? Läkare som utreder varandra, är knappast opartiska. Socialstyrelsen riktar dock kritik mot SOS Alarm, som initialt tillämpat prioritetsnivå 2, istället för 1. Det tog 19 minuter att skicka ambulans. Känns som ett stort jä-a hån, när jag tänker på de käcka posters som sitter uppklistrade på Neurologen vårdavdelning 1 på UMAS, och som jag läste alla de gånger jag gick ut från salen där Pappa låg. Och jag läste dem gång på gång, genom tårar - "Stroke - minuterna är avgörande för prognos!" Jag ville bara slå på allt och alla! Först Mamma sedan Pappa - VARFÖR???

Undrar om SOS Alarm är uppdaterade om vikten av snabbt agerande vid stroke? Don't think so! Kan än en gång konstatera att teknisk utveckling går framåt - medan den mänskliga karaktären går bakåt. Ingen tar ansvar, alla skyller på varandra. Genuin Godhet - så sällsynt.


Evangelie enligt Lukas - Den Bamhärtige Samariten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar