onsdag 31 juli 2013

Dallas-sallaD del IV

Den värsta sortens människor jag vet, är små människor. Och då avser jag inte kroppsligt små människor. Utan sådana med ynkliga karaktäristika. Som är fega och konflikträdda. Man skall inte sträva efter konflikt. Det är rätt. Men - om den uppstår, skall väl i synnerhet innehavare av visitkort med höjdar-epitet, både vilja, våga och kunna!? Helt enkelt agera klokt, snabbt och effektivt...
 
Sickan har ett bolag, A. Han är även styrelsemedlem i bolag B som en gång köpte Den andres bolag, som de senare satte i kk. Den andre bildade då i stället bolag C, och Sickan sitter också i detta bolag. Sickan är en gottegris som helst plockar russin ur kakan, med så lite besvär som möjligt. Sickan har produkter i sitt bolag A, som han säljer till bolaget C (där han ju själv också sitter). Och blir det vinster i C, vill han ha hälften... Jojo. Men det finns inga avtal (!?) vilket är rena dårskapen, med tanke på att C's existens därmed är beroende av god vilja från A. Var är affärsplanen? Var är avtalen? Vad finns? Nada. 
 
Och Vanheden som aldrig mer skulle göra så dumma saker som att utnyttja bolaget C's namn för att stoppa tredje mans pengar på egna bankkontot, har låtit trycka upp tröja med bolagsnamnet och nya visitkort, eftersom han så duktigt återlämnat originalkorten. Företagsam gosse. Han med kompis reser runt i landskapets mindre villasamhällen, där det finns synliga värmepumpar. Knackar dörr och erbjuder service av pumpen, till ett extraordinärt specialpris. Uppträder i service-mundering med bolagsnamn på tröja och kort. Samt skriver räkning med bolaget C's org.nummer, anger moms - men - sitt eget konto. Bedrägeri kallas det. Samt trolöshet mot huvudman och försvårande av skattekontroll, listan kan göras sååå lååång...
 
"Nu skall Sickan och jag skriva avtal. Eller Sickan vill att jag ordnar det, så att han sedan kan läsa igenom det. Så vi tänkte att du kan skriva det!" Nej, det gör jag inte. För jag lägger inte ner energi på något som skall hävas om ett halvår. Och jag gör heller ingen juridik åt någon som annars idiotförklarar mig mellan bostadens fyra väggar, men som utåt (dock inte i min närvaro) skryter om min kompetens. Det skrytet handlar inte om mig - utan är en egostärkare, som går ut på att det minsann finns någon i hans närhet, som är kompetent.
 
Ännu en innehavare av värmepump, och uppenbart i besittning av intuitiv förmåga, har hört av sig och funnit Vanhedens agerande märkligt. Det finns således hopp om mänskligheten! So far so good...

För det är inget annat än små människors flathet, som möjliggör för kriminella element att utnyttja och att roffa åt sig.  

 
 
 
 
 
+
 
 
 
 
 =
 
 
 SANT
 
 
 
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar