onsdag 24 juli 2013

Dallas-sallaD del III

Here we go again...
 
Den andre är en paradox (komplex) person. För å ena sidan går bolaget lysande och kunder "är lyriska över konceptet". Och givetvis "händer allt stort efter semestrarna och till hösten..." Den frasen varierar över året (åren), beroende på, vid vilken tid man befinner sig. Är det höst, så händer det stora före Jul. Och befinner man sig kring Jul, så är det antingen efter Trettonhelgen eller till våren... Och hamsterhjulet rullar, fast hamstern é dö'...
 
Men å andra sidan finns det inga produktavtal i bolaget, trots att bolagets firma ändar med orden Products AB...
 
"Ja, jag har läst igenom avtalsförslaget, och Hanna har också sett igenom det. För Hanna är nästan jurist..." När jag ikväll vid middagsbordet, refererade till att jag ju är nästan jurist... ; "Du, jag får så många kommentarer om att det är så jävla löjligt av dig att kalla dig jurist på Linked In. Se till och plocka bort det, va!" Det gick så långt att jag fick ta fram datorn och (be)visa för honom att det inte alls står så på den sajten. I mitt anställningsavtal står bland annat "genomläsning av avtal med mera" - juridical adminsitration. Och det är precis vad som står på Linked In. Men sådan är alltså läsförmågan. Ett plockat ord och uttryck här och där, som han sätter i påhittade sammanhang.

"Om du lade ner tid på annat än att blogga, så kunde du ju tjäna pengar!" Så lät det även då jag för många år sedan var flitig debattör i Sydsvenskan... Vad han inte beaktar, är att det är ljusår mellan våra språkliga färdigheter. Bloggens tillkomst har sitt ursprung i behovet att ha någonstans att ta vägen med tankar och känslor. Samt att vara till stöd och uppmuntran för den eller de som befinner sig i likvärdig situation. Har du läst alla mina inlägg? Från början? undrade jag... Nej, naturligtvis inte...

"Hur fan skall jag göra för att bli av med dig, få dig ut ur mitt liv?" var nästa kommentar. Ja, hade du inte gett mig min nacksakda för att "det jävla huvudet, ändå inte är något att vara rädd om...", så hade min arbetsförmåga inte varit nedsatt. Och hade jag haft det kapital som hör till mig, så hade i alla fall jag varit fri. "Du jag försörjer dig och på så sätt betalar jag av skulden!" Nej, räntan (enligt Räntelag) samt i reverser avtalad ränta är 120 000 SEK / år... Så stora utgifter är inte jag, i form av tak över huvudet och mat för dagen. Jag är tillika den som tillagar maten. Efter uträkning går jag back med nästan 25 000 SEK / år (räntan) samt hela kapitalfordran. 

"Du jag har mailat över detta till mina advokater! Och vet du vad de sade? Vet inte kärringen att hon har sina tillhörigheter i ett rum i detta hus som jag hyr?" I detta en och en halvplans-hus på 170 kvm, har jag det minsta sovrummet och hade jag ett lika stort sovrum som honom, så hade jag sovit bland mina tillhörigheter.

Har aldrig någonsin förr eller annars, mött en sådan genuin missundsamhet. Jag har ärvt min Mormor och Morfar, min Farmor och Farfar. Och även min Mamma och Pappa... Så om jag istället kunde få dessa underbara personer åter... Missundsamheten har rört allt ifrån min uppväxt, mina studier, mina tillhörigheter, min inställning till ordning och reda i bland annat ekonomi och så vidare... Jag var den som förespråkade rejäla amorteringar på villan. Jag var den som var emot leasingfordon. Jag var den som ansåg att ett nystartat bolag skall ha minsta möjliga utgifter... På samma sätt som jag förespråkar vanligt hyfs. "Du é ta mej fan ente klok!" är de ord jag får.

Det är inte länge sedan jag här berättade om att jag sorterat saker, och fått iväg över 30 lådor med saker. Jag har nu kvar sådant som har betydelse för mig. Det står i ett sovrum intill mitt. Ingenting av det finns i köksskåp, övriga skåp och förvaringsmöbler. Här finns inte garderober, så jag har alla mina kläder i väskor. Ändå anser han att jag har för mycket!? Och han verkar inte ge sig förrän jag står utan allt. Så finns det någon som vill köpa mina reverser? Maila mig!
 
 
 

 "Allting löser sig sen'..."
 
 
 

  



 

2 kommentarer:

  1. Hej Hanna,

    Vill du sätta ett hyfffsat kontantpris på dina reverser så är jag kanske intresserad. Lyssna på, I Wan´t to break free (Queen), bra låt men tyvärr med en Gardellsk underton. Har ej din E-mail. Hälsn. J

    SvaraRadera