fredag 4 oktober 2013

Miss...

Jag går i katt-tankar. Jo, ni läser rätt! För snart fyra år sedan miste jag min lille hund Chester. En underbar Ceskyterrier...
 
Och för snart två år sedan var både Mamma och Pappa också borta... De senaste åren har tagit så mycket kraft och energi... Så mycket Sorg, Saknad och Tomhet... Husdjur gör människan gott. Man blir lugn och avstressad. Att ta hand om ett husdjur ställer focus framåt.
 
Min första djurkontakt i livet, var med Mormors och Morfars två katter, Nalle och Elof. Och ett av mina allra första minnen är då jag var två tre år och skulle gå med Farmor och Gudmor, på kattutställning i Baltiska Hallen i Malmö. Föreställ er bilden av två paranta damer med mig lydigt promenerande, mellan sig. Vinter och kallt. Jag minns min vita fårskinnspäls, dito mössa, strumpbyxor och lackskor. Man klädde sig fin när man gick på olika evenemang. Idag är det inte så. Det är husvagnssmoking everywere... 
 
Nåväl, när vi gick där, fick jag plötsligt syn på en stor bur, stor som en voljär för fåglar. I denna bur fanns en nätdörr som ledde in till fem vita angorakatter... Jag smälte direkt. Och påpekade för Farmor och Gudmor, att fanns där en dörr, så var det helt enkelt för att man skulle besöka burens invånare! Men det tyckte inte de. Och min frustration blev mig övermäktig. Jag slet mig ur deras fasta grepp och tillämpade civil olydnad, genom att slänga mig ner på det svarta marmorgolvet, allt medan jag hojtade det värsta jag kunde; "JAG VILL IN TILL KATTERNA OCH KLAPPA DEM NUUU!!!" Jag var arg!!! Sedan blev det inte fler kattutställningar... Undrar varför :-)
 
Under min barndom växte jag upp med hund, liksom mina egna barn. Har egentligen aldrig betraktat mig som antingen hund- eller kattmänniska. Jag är både och. Båda arter har sin egen tjusning. Men med tiden - även med tanke på den skada jag har i nacken - så har jag allt mer börjat överväga just katt. På samma sätt som det finns hundraser med olika karaktäristika, så finns det massor av olika kattraser. Den kattras som motsvarar vad jag söker hos en katt, är Russian Blue...
 
En karaktärsfast, intelligent, vacker, kelig och mycket lojal personlighet. jag brukar inte länka till allt möjligt. Men denna gång gör jag det - www.russianblueklubben.se - Se rasbeskrivning och klicka även bilder i bildgalleri... så förstår ni vad jag menar.  
 
Innan jag går vidare, skall jag läsa böcker för att utbilda mig i konsten att vara kattförälder. Och jag får säkert anledning att återkomma om detta.
 
Kram alla!   

 
 
Russian Blue Cat
 

 
 
 
 
Portrait of a Beauty
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar