lördag 12 oktober 2013

Dallas-sallaD del VIII

Öppet Brev till Den det berör.
 
Jag har aldrig någonsin mött någon sådan som du. Kunde inte ens fantisera om att någon kunde / kan vara som du. Att man kan vara så helt utan självinsikt och egenansvar, trodde jag inte fanns på kartan. Ingen av oss trodde det, varken jag eller mina Föräldrar.
 
På Onsdag den 16 / 10, är det exakt två år sedan Min Käre Pappa, gick bort. Två år sedan. Känns både nära i tiden, men paradoxalt också som om det vore i ett annat liv. Det stämmer delvis, för Mamma och Pappa representerade något som tycks alltmer sällsynt idag - osjälviskhet, empati, ärlighet och uppriktig kärlek. 
 
Samma dag skall du till Stockholm och möte på Karolinska Institutet, för att än en gång sälja ditt bolag, och få någon att betala dina skulder. För du har väl aldrig funderat över att själv driva in alla de summor du ensam läckt "under resans gång"? Det har du inte mod att göra - trots att du skriver CEO på ditt visitkort. Kanske skulle du ta och läsa Aktiebolagslagen och kapitlet om verkställande direktörens ansvar i ett aktiebolag... Men, för svårt, antar jag.

Summan du slängt efter andra och på grund av likasinnades bullshit-talk, landar i flera miljoner... sammantaget alla kontantuttag du överräckt åt andra, leasingbilar, utlandsresor, hotell, sanerande av andras privata skulder, drivmedel, stämpelskatter till EU... Varje ny fjant-bekant utrustas med dator, mobil och kontanta medel "för att klara sig den första tiden". Du fick för längesedan mina Föräldrar att låna dig 50 000 SEK för att en kompis till dig skulle bilda ett aktiebolag, som du sedan skulle vara verksam i. Ingenting fick du och ingenting återfick mina Föräldrar. För att inte tala om all energi och arbetsinsatser som ideligen lagts på dig (upprättande av / genomläsning av diverse avtal) med din ständiga förklaring;"denna gång är det på riktigt!" Pacta sunt servanda - vet du nog inte vad det betyder. Avtal skall hållas...  Inga avtal what so ever, håller du. Inte ett endaste ett. Och inga samarbetsrelationer heller.

Du hånade mig när jag studerade juridik - "Å, va fan kommer du att tjäna på det? Hur många tusen i månaden?" Nackskadan har du gett mig. Mina reverser (400 000 SEK och 607 000 SEK excl. räntor) kommer du aldrig att återbetala. Dessa utgör regressfordringar, vilket betyder utlägg genom bland annat borgensåtaganden, med mera. Det finns inte i din skol-fobiska värld att kunskap är en mycket god och långsiktig investering. För sådan inställning lär man sig hemifrån.

Projicering är något du dagligen ägnar dig åt, i likhet med andra fegisar. Vid beaktande av hur stora summor du schablat bort, blir jag inte längre ledsen då du dagligen kallar mig ekonomisk belastning. Inte ens arg blir jag... För jag vet att dumhet är elakhetens moder. Och elakheten äter sig själv.


Allt vad I viljen...
 





 
 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar