torsdag 23 maj 2013

Fast punkt...

 
Att slöjda med virknål, har alltid varit mitt sätt att meditera. Och det har kommit att bli något jag tillämpar för att skapa distans till känslor av stress eller saknad. I detta nu, handlar det om flyttning.
 
Så den här mysiga sommarjumpern / tunikan, har jag virkat medan jag försökt bringa ordning i, och för mig själv formulera tankar och känslor. Mönster och färg har jag konstruerat och satt samman inom mig, precis innan jag somnat på kvällen. Det är också ett bra sätt att koppla av - genom att i tanken skapa focus på något konstruktivt och kreativt. Jag älskar att vara just kreativ och se idé växa fram i något konkret! Samtidigt tror jag att det finns en anledning till våra färgval. Vi söker oss undermedvetet till de färger, vi just vid det enskilda tillfället, mår bra av att se på.
 
Så att virka och sticka, är på en gång avstressande, skapande och färgterapi. Kanske var det därför en bidragande orsak till att dåtidens människor var mindre stressade? Därför att de flesta kvinnor i alla åldrar handarbetade, sydde, vävde, knypplade, stickade, virkade, broderade med mera. Det skapade också utrymme för gemenskap, att skapa tillsammans i sy-juntor och cirklar. Och döttrar lärde denna konst av sina mödrar, far- och mormödrar.
 
Jag avskyr verkligen flyttröra. Oroar mig för vad som eventuellt skall gå sönder. Känns extra laddat med tanke på sådant jag nyligen ärvt från mina Föräldrar. De ägodelarna är mig väldigt kära. Och det är vad som materiellt finns kvar... Himmel, vad jag saknar... men jag är också tacksam att de slipper uppleva att flyttkarusellen pågår. Och knappt hörbart för mig själv, viskar jag att jag är så innerligt Stolt och Tacksam över den värdegrund de givit mig - motsatsen till det jag nu upplever... Älskar er så...
 
Inte heller denna flytt är initierad av mig. Från och med morgondagen Fredag 24 / 5 är jag således bortkopplad från internet och bloggen. Enligt utsago kommer det dröja drygt en vecka (!?). Och jag lovar att uppdatera så fort jag kan.
 
En STOR KRAM så länge till alla goa', fina människor med hjärtat på rätta stället!
 
  

  
 Keep me warm...
 
 
 

 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar