lördag 25 augusti 2012

J'accuse...

I Sverige är brottsprovokation någonting som är förbjudet. Polisen får således inte arrangera fällor, för att provocera fram brott. Och medborgarna får inte heller anstifta brott så som stämpling, uppvigla eller på annat sätt få någon att begå kriminella handlingar.
 
Men - i det här landet gäller reglerna uppenbart inte de olika medierna, som i förlängningen och som konsekvenser av sitt agerande, påverkar svaga själar att begå brott. För att inte tala om den långsiktiga avtrubbningseffekten av empatin och lyhördheten för andra individer, som logisk följd av dagligt serverande av bilder som skildrar allt mänskligt lidande. Och då menar jag precis allt lidanade.
 
På detta svarar journalistkåren att de minsann har skyldighet att bistå allmänheten, med den nakna sanningen, så det så. När jag och även mina barn växte upp, så brukade skolans företrädare uppmuntra eleverna att titta på nyheter och att läsa dagstidningar. Det var viktigt för allmänbildningen. Jojo, på den tiden gick det an. När det gällde nyhetssändningar på teve, hände det att uppläsaren varnade känsliga  tittare, för att otäcka bilder kunde förekomma. Och då var de otäcka bilderna ändå inte lika otäcka som de är idag... Man har från medias sida, skjutit fram gränsen för tolerans. Varför? Vi är ju fortfarande människor med själ och tanke... Hade jag idag uppväxande barn, så skulle jag inte tillåta dem att se på teve-nyheter.
 
Nu till pudelns kärna; Varför ges kriminella individer, möjlighet att göra sig hörda i media? Varför får de all uppmärksamhet och publicitet? Varför alla dessa soffprogram, i vilka experter försöker få oss att förstå dessa element? Jag påstår att media spelar galenskapen helt i händerna. 
 
När hemska dåd inträffar, visar det sig ofta att dess utförare, hämtat inspiration från föregångare. Och media har bistått med spridandet. Finns det någon grupp människor, som skall få utrymme i press och i teve-kanaler, så är det offren! Men de sätts på undantag och försvinner darrande in i något mörkt hörn.
 
Vad jag är hjärtligt trött på er, vänstervridna populistiska journalistjävl-r!
 
Jag anklagar medier för indirekt brottsprovokation, genom att inte ta sitt konsekvensansvar vid förmedlandet av hemskheter.      
 
 
  
På vems sida?
 
 
   
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar