torsdag 26 juli 2012

Solsken, frihet och liten blomma

Det är över tio dagar sedan jag uppdaterade bloggen. Så nu är det minsann dags. Får väl skylla på semestertider... (fniss...) Nja, det ligger ju faktiskt lite grand i det, för jag har under dessa dagar, försökt att vara något mindre ambitiös, för att komma i kapp mig själv. Har och har nog alltid haft en hel del "duktig-flicka-syndrom" och är en utpräglad tävlingsmänniska - främst med mig själv.

Hittade en "gammal" bok i bokhyllan, Trippelstöten av Thomas Arvidsson. En sådan där härligt svensk kriminalroman i genren humor. Ingenting som upprör ens känslor, för ingen far illa, utan allt andas idyll i semster-Sverige på sjuttio- och åttiotalet. Jag är normalt en bokslukare, och boken är en god aptitretare.

Jag har eftersändning av Mammas och Pappas post, och ibland händer det att det ännu dyker upp ett kuvert adresserat till dem. Så ock igår. En reklamtidning för www.libris.se inte att sammanblanda med bokhandlare på nätet med snarlikt namn. För Libris säljer böcker utifrån kristen litteratur. Jag ögnade förstrött genom utbudet, medan jag åt mina lunch-smörgåsar. På en och samma sida fann jag två böcker som fångade mitt intresse.

Den ena heter "Drunkna inte i känslohavet - lär dig att simma!" av Doris Dahlin och Maggan Hägglund. Boken är för "sensitivt begåvade". Vidare presenteras den; "Detta är en djupt tröstande och hoppfull bok med en positiv grundton. Läs den alla ni som anar att ni är ovanligt känsliga, och läs den också alla ni som har känsliga människor omkring er på arbetet eller i familjen" (Inger Alestig, Dagen) - 199 SEK.

Den andra boken heter "Fjärilens hemlighet" - Två bröder delar minnen om livets ömtålighet. Skriven av Erland Svenungsson (bor i Göteborg, är präst, psykoterapeut, skribent och föreläsare. I över 20 år har han föreläst för Lilleskogs själavårdsinstitut). Boken börjar i ett samtal mellan två bröder, i ett sjukrum där den äldre av dem utkämpar sin sista natt i livet. - 199 SEK.

Kanske tycker några att man inte skall läsa den sistnämnda boken, när man lever i saknad... Ändå tror jag att hoppet och levnadsskärpan - focus på livet, blir än mer kalibrerad av att se och våga möta bräckligheten, som i sin klarhet ger den rätta dimensionen på allt förgängligt. Essensen - kärnan, syns först i livets nakenhet. Man måste ha mod för att upptäcka meningen med livet.

Libris har en annan bok jag funderar på att införskaffa vid senare tillfälle. Den är skriven av Tom Wright (författare och föreläsare för teologer). Boken heter "Ännu bättre - Hoppet om himlen med nya ögon" och belyser Uppståndelsen. En bok som fått massor av positiva omdömen.

Så Gott folk, nu går det mot lunch och sommaren pågår - skall olja in min nya säng, i ek, medan det går att ha fönstren öppna under hela dygnet.

Vill ge en stor kram till dem som kanske just nu sörjer, saknar och som känner ensamhet. För sommaren och även tiden kring Jul och Påsk, gör något helvetiskt ont i själ och hjärta, då man förlorat älskade närstående. Det är en ensamhet som ingen förstår, som inte upplevt den. Och motsatsvis, så finns det ett samförstånd och innerlig värme, som inte behöver ord, i mötet med dem som upplevt och och därmed vet.


Kram på er!  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar