söndag 1 juli 2012

Hannas lilla kostlära

Med åren har jag (ofrivilligt?) lärt mig en hel del om kost och hälsa. Det hela började när jag var i tioårs-åldern och Kära Mamma insjuknade i Chron. Denna sjukdoms uppkomst är inte helt utredd. Vissa ärftliga faktorer beträffande disposition, föreligger. Från mor till dotter och från far till son. En inverkande faktor för uppkomst av denna inflammatoriska process i tarmen, är känsligheten beträffande kosten. Om man då betänker att Mamma kom från Finland till Sverige under kriget, och att hon då kom från en kargare kost än den kost som förekom på välbeställt lantbruk under 1940-talet, så har det präglat kroppen, från mager mat, till mat med grädde, smör och djurfett. 

Mammas läkare ordinerade henne därför något som kallades fettreducerad kost, som jag tog lärdom av. Kost har alltid intresserat mig, så till vida att det sunda förnuftet fått råda. Och med influenser från asiatiskt tänkande. Jag skall nedan på ett kortfattat sätt åskådliggöra min ståndpunkt; 

Jag resonerar utifrån Yin och Yan - Balans. Manligt (hårt) - Kvinnligt (mjukt). I den västerländska kosten förekommer alldeles för mycket Yin (kvinnligt). Det kvinnliga (mjuka) är sådant som växer ovan jord. Och det manliga (hårda) växer under jord. Den mjuka kosten ger människan kvinnliga former. Mycket alkohol, komjölk, grädde, smör, socker, salt och vitt mjöl ger mage och bröst samt ett slappt hull. Medan växtfett, ickeraffinerat socker (råsocker), fullkornsmjöl, havssalt i form av alger, böner, linser, groddar och rotfrukter samt att aldrig mjuk-koka grönsaker, ger bättre förbränning och ökar celluppbyggnad (muskler). Västvärldsmänniskan rekommenderas att äta betydligt mer Yan  (manlig)  mat som växer under jord!

Socker skall ersättas med råsocker eller närodlad honung (vilket ger antikroppar vid pollenallergi). Socker triggar behovet av salt. Får jag sötsaksug på eftermiddagen, tar jag en mugg thé och en stark (osötad) halstablett, eller äter en frukt. Börjar man dagen med min nyttiga frukost, uppstår i regel inte något sockersug under dagen. Socker binder fett! Och ökar saltbegäret. Dra ner på sockret, så minskas fettet i kroppen - och i förlängningen vätskesvullnad till följd av det av socker framtriggade saltbehovet! 

Salt binder vätska i kroppen. Jag saltar aldrig på grönsaker, fullkornspasta, råris eller fullkornsris! Om maträtt kräver salt vid kokning, gäller en halv till en hel (grönsaks)buljong-tärning. Flingsalt strör jag på fisk först efter tillagning. Dra ner på saltet, så triggas inte sockerbehovet! Kom ihåg att kroppen alltid strävar efter balans och att motsatsfödoämnen skapar ett eskalerat behov av varandra!

Fett skall man vara snål med! Har aldrig använt smör i matlagningen. Fram till för flera år sedan använde jag Milda, vegetabiliskt margarin. Allt fett i matlagningen har jag ersatt med rapsolja! Jodå, det går jättebra att omvandla till och med bakrecept, från maragrin till rapsolja. Jag använder inte olivolja, majsolja eller solrosolja. Av den anledningen att den typ av olja som växer på de breddgrader där vi lever, också är den olja som bäst lämpar sig för våra kroppar. Så här i Norden gäller rapsolja och även solrosolja. Rapsoljan använde man förr att lägga om leder med gikt, för den reducerade vätskesvullnad och var renande. Jag använder även rapsolja som hudlotion, eftersom huden är vårt största andningsorgan. Vanliga hudkrämer och hudlotioner innehåller mineraloljor, som tas från petroindustrin och som i den arbetsmiljön, klassas som så pass farliga, att skyddskläder krävs vid hantering av desamma! Mineraloljor täpper till porer och lagras i leder. Kan leda till reumatism och eksem! Hudvård som inte innehåller de vanliga mineraloljorna, tillverkas av företaget Dermanord i Frillesås (www.dermanord.se

Fibrer är viktigt! För peristaltiken, matsmältningen och tarmens gymnastik, behövs fibrer. Använd fullkornsvaror! Byt ut allt sådant som har en fullkornsmotsvarighet! Wasa Sport knäckebröd 100% fullkorn, fullkornsbröd, fullkornspasta, fullkornsris, mussli med högsta mängd kostfiber!

Kaffe skal man inte dricka! Kaffebönan besprutas med DDT-liknande preparat. Och rostningen är cancerframkallande. Koffeinet urlakar kroppen på viktiga mineraler och spårämnen! Kaffe innehåller dessutom fett. Koffeinet ger även hjärtklappning, höjer blodtrycket och ökar klimakteriebesvär (värmevallningar). Och ger gula tänder och dålig andedräkt. Usch...

Mjölk (komjölk) har jag tidigare berättat om under rubrik Hannas nyttiga frukost. Mjölk urkalkar skelettet genom att det befhövs fosfor för att bryta ner mjölkens kalcium. Mjölk bildar även ett segt slem som sätter sig i tarmväggarna och förhindrar transport av ämnen, till och från kroppen.

Alkohol är inte alls bra. Öl innehåller samma ämnen som i växtriket påminner om kvinnliga könshormonet östrogen. Män som dricker mycket öl, tenderar få just bröst och mage (kvinnliga former). Kan även påverka rösten som blir ljus och pipig hos en man. Alkohol stressar kroppen och hindrar en naturlig matsmältning.

Tevegodis brukar jag ha i form av 1/2 till 1 dl osötade fraskuddar av råg.

Smörgåsar äter jag utan fett på brödet. Det går utmärkt väl att lägga pålägget direkt på brödet.

Vatten är bästa vätska att få i sig! Gärna med 1-3 matskedar äppelcidervinäger i (ihop med kolhydrtrik måltid), för att balansera blodsockret. 

Jag tror inte att det är alla light-produkter som ökat fetman hos människan i väst, utan det handlar om hela livsstilen! Människans behov av välbefinnande (endorfiner) tillgodoser många genom att äta och de äter dessutom fel i jakten på snabb tillfredsställelse. "Allt har blivit bättre med tiden..." Njae... folk förflyttar sig från frukoststolen, till bilstolen, till kontorsstolen framför datorn, till stolen på lunchrestauranten, till kontorsstolen, till bilstolen, till fåtöljen, till köksstolen, till teve-soffan, till sängen.. Och så undrar man över övervikt? Naturligtvis samlas allt kring mage och ända. Undrar hur evolutionen kommer att fara fram med människo-rasen? Vi blir kanske bara mun och arsle med armar på sidorna, vars händer endast har ett pekfinger för att kunna peka på I-poddar och tangentbord.

Som ET...?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar