fredag 2 mars 2012

Nemesis

Får man hämnas eller är man då ond? "Öga för öga, tand för tand..." säger Gamla Testamentet. "Man skall vända andra kinden till..." säger Nya Testamentet. Paradox i Den Heliga Skrift. Judedom verce Katolicism.

Då får man förmoda att Rättegångsbalk i Sveriges Lagar, som talar om vilka påföljder som skall gälla vid olika brott, går på Gamla Testamentets linje. För straff måste ju betraktas som vedergällning för förseelse - alltså en slags hämnd? Är det ondska?

Är retorik och argumentation, ondska - eftersom svar på tal, kan betraktas som en slags subtil och verbal hämnd? Är alla inlagor i juridiska ärenden, ondska - då de i högsta grad representerar en förfining av teoretisk hämnd?

Är det ondska att utöva självförsvar vid överfall - eller bör offret låta bli att tillämpa det, med hänvisning till Nya Testamentet? Stäng då även alla domstolar och fängelser i Nya Testamentets namn.

Är Du en ond person om Du inte erbjuder gäldenären även de slantar Du framledes kanske kan få ihop?

Vad ger en del människor den självpåtagna rätten att sätta sig till doms över andra? Vad får dem att tro att de är givna all makt att råda och låta sina egon utgöra norm för andra? Inom samhällsekonomin använder man begreppen "närande" och "tärande" om dem som tillför ekonomi och dem som brukar ekonomi. Som parentes vill jag säga att det berör mig illa när ekonomer och politiker använder "tärande" om sjuka och funktionshindrade... men undviker att beröra de sektorer i samhället, som censuren inte tillåter att man har åsikter om. Mer om det senare! Begreppet "tärande" fyller bättre funktion i att beskriva energislukande människor - tagare som inte ger. Som tar andra människor för givet, som utgår från att alla andra är till för dem. 

Trots min barnatro, köper jag inte Nya Testamentets "vända andra kinden till...", utan ser det som den maktfullkomliga kyrkans sätt att hålla den lilla människan i strama (ekonomiska) tyglar, utan tendens att göra uppror och därmed hota prästerskapets ekonomiska och sociala ställning. För jag har aldrig fått ihop det; Jesu liv och lidande i total materiell fattigdom contra Vatikanens rikedomar. No way!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar