söndag 25 mars 2012

Dags för sommartid

Igår Lördag kom flyttfirma med de av mina Kära Föräldras möbler, som jag valt att behålla. Vad smidigt det gick! Kan varmt rekommendera Tolvans Flytt i Malmö. De är noggranna och trevliga, och jag fick ett bra pris eftersom de samtidigt råkade ha en annan körning till min plats, vilket både de och jag blev förundrade över, då orten inte är så stor. Så det blev halva priset! Och känslomässigt har det känts ok  beträffande sorgen, för jag har varit fullt upptagen av att organisera för att få sakerna på plats. Så igår kändes allt lättare än idag.

Nu är det precis som om tankarna och känslorna jag stundtals springer ifrån, de har kommit ikapp mig. Plötsligt ser jag Pappas blick för mitt inre. Han var medveten om hur sjuk han var, men kunde inte med ord förmedla rädslan. Och jag inser att det är ensamt i detta ingemansland... Hur agerar vårdpersonal för de personer som får total afasi och partiell förlamning till totalförlamning, men som har full mental medvetenhet - och som befinner sig i chock!? Hur kommunicerar vårdgivaren med den drabbade??? I den situationen var Älskade Pappa.

De inre bilder som bland andra kommer till mig, är när jag håller om Pappa som sitter i rullstol, och jag hela tiden upprepar att det skall ordna sig, och att allt praktiskt också kommer att ordna sig... Att vara enda barnet, mist Mamma knappt fyra månader tidigare och sitta där hos läkaren och få beskedet att Pappa aldrig kommer hem mer... är det värsta jag varit med om. 

Det har stundtals inte blivit lättare genom människor som tiger, som inte ens sänt ett kondoleanskort. Människor som är släkt och som umgåtts med min familj, under väldigt många år. Det är människor som alltid varit snabba att påpeka för andra hur de skall vara och bete sig, enligt dem själva som norm för resten av mänskligheten. Ytliga människor med lyteskomik som humor, som mäter framgång i kronor och beundrar köpt status. Sådana var inte Mamma och Pappa, och inte heller jag! Efter tillfällen genom åren då jag tagit bladet från mun och klargjort att jag inte delar denna typ av livssyn eller värderingar, så har dessa människor nu slutligen satt sig över den ödmjukhet som döden med efterföljande Sorg medför, genom att underlåta att själva visa hur man är och beter sig, gentemot människor som lidit förlust. Att dessa människor tillika kallar sig kristna... 

Lärkan drillar över en gröning intill huset och vårsolen värmer, liksom tanken på att det faktiskt finns Underbara nänniskor - med hjärta och hjärna.


Torkelstorp - Kungsbackafjorden
(Lägg märke till det vackra och våriga ljuset!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar