söndag 18 mars 2012

Dumhet

Hade i slutet av den gångna veckan, en mailväxling med Carolina Gynnings förläggare... i anledning av Gynnings olovliga brukande av mitt och familjens egenartade efternamn. Ja, vad skall man säga... Ena stunden skyllde förläggaren på författarens upphovsrätt (i stil med "jag kör bara mjölken") och i nästa att de kan tänka sig att ändra namnet i uppföljande bok. Eftersom förläggaren kan tänka sig att "de" ändrar namnet, så undrar jag hur det nu var med upphovsrätten?  Noterade Gynnings snabbvisit i teveprogrammet The Voice i Fredags. Trodde först någon parodierade henne. Men det var hon på riktigt. Herregud, vad pinsam "humor" hon visade prov på... Där går inte hissen ända upp... eller hjulet snurrar fast hamstern är död.

Har funderat över vilken människotyp jag har allra svårast för. Och det är utöver manliga blåsta besserwissers, kvinnor som bloggar om sina handväskor och kläder...  


Det finns givetvis andra egenskaper än ren dumhet, som får mina röda lampor att börja blinka och  mina varningsklockor att ringa. Lögnaktighet! Feghet! Egoism! Och känslokyla! Hur kan det komma sig att man alltmer noterar dessa karaktärsdrag...? Planeternas inverkan på människan? Jordaxelns lutning, eller vad? Nej, det verkar helt enkelt vara inne och trendigt att inte ha alla mössen hemma. Självkritik är likt ödmjukhet och respekt utrotningshotade begrepp. På Råda kyrkogård (Mölnlycke) har gravar vandaliserats. Lyktor och blomdekorationer ligger huller om buller bland välta gravstenar. Det gör mig så ont att människor kan göra något sådant. Teve visade bilder på gråtande anhöriga. Känner mig extra berörd, med tanke på Mamma och Pappa, och kan föreställa mig hur det känns att möta denna syn... Som om det inte är nog med smärtsam sorg och saknad... 


Det känns överhuvudtaget som om spärrar och gränser med lätthet passeras. Och våldets karaktär har blivit grövre. När jag var barn och ungdom på 60- och 70-talet, kunde man läsa i dagspressen, om att man gripit en cykeltjuv eller att en villaägare lyckats skrämma iväg en inbrottstjuv och liknande. Det hjälper inte med strängare straff (se på USA). Nej, felet ligger i den bristande respekten för medmänniskor. Och det börjar i hemmet och skolan, där man tagit bort kristendoms-undervisning och betyg. Sedan följer ytliga och egoistiska ideal och jakten på status och ännu mer ytlighet. Och nuvarande regeringens devis att det är bättre att vara rik och frisk än sjuk och fattig. Obs! Jag är gammel-moderat. Nya moderaterna har kommit att bli vad golfsporten nu blivit för gemene man. Golf är förresten ingen sport - det är ett sällskapsspel. Så fick jag sagt det också. Sjukvård och äldre-om(sorg) är bedrövlig. Och Sverige ligger inte längre i topp när det gäller välfärd. 


Det finns poster i landets budget, som jag ifrågasätter. Men, det får man inte göra, enligt medias åsiktsmaffia, för då är man rasist och så vidare. Jag anser att det inte ställs krav på unga manliga kulturberikare, som kan slå dank, bilda gäng och ägna sig åt svarta affärer, tack vare Mona Sahlin med flera, som varit med och lagt grunden till Vilda Västern i Malmö. Skulle vilja höra politiker redogöra för hur stor del i procent, av alla interner som har etnisk härkomst i Sverige... Antar att de är i minoritet. 


Det behövs politiska whistleblowers som likt den lille pojken i Kejsarens nya kläder, pekar på bristerna i den nu förda politiken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar