fredag 8 januari 2016

Lykta Dörrar

Ser ni Stjärnorna på Slottet? Jag ser inte på teve, men jag lyssnar. Morgan Allings historia berörde. Och jag gläds innerligt med hans revanch. Claire Wikholms sätt mot honom gillar jag inte. Så fult av henne att först fått tagit del av Morgans uppriktiga och osentimentala berättade om en uppväxt, få av oss kan relatera till. Men med normalbegåvad inlevelse, åtminstone kan försöka förstå...  Hon avbröt honom ideligen, och ställde honom korkade frågor. Morgan berättade även om ett återvändande besök till platsen för det fosterhem där han frusits ut och på olika sätt farit mycket illa. Människor från förr mötte upp, kände igen honom och sade att de då för längesedan, hört skriken från "hemmet", men inte vetat vad de skulle göra. Inte vetat vad de skulle göra?! Så oerhört vidrigt! Tysta människor, är för mig dessvärre bekant. Sådana som ser och hör, men som vänder bort blicken. Av feghet. Som inte törs ta ställning. Som vill hålla sig väl med alla och därför kallar sig diplomater. Och, som Morgan sade; Det som är värre än de direkta skador man utsatts för, är de tysta människorna. De som genom sitt val att tiga, gör sig delaktiga i diverse misshandel. För att tiga - hålla tyst, är att hålla med!
 
Claire kallade Morgan för "självgod" när han stolt lät oss ta del av de framgångar som han sedan rönt, och som lyft honom. Tack för det, Morgan!
 
Så hej på er skitstövlar, som regelbundet kikar in här för att bevaka vad som eventuellt skrivs om er. Det finns efter varje inlägg, ett kommentarsfält i vilket ni kan framföra era synpunkter. Ni har genom åren fått för er, att det går hur bara som helst att göra illa och tillika begära tystnad om vad ni gjort och alltjämt gör. Ibland tänker jag att jag skall anteckna allt för att dokumentera. Men, det är som om jag med tiden byggt in ett filter och ser er för de ynkliga människor ni är. Ibland tränger ändå viss jävelskap igenom...
 
Det handlar om sådant som väcker flashbacks. Som reaktionen på inlägget Hudlös. Allt jag där skrivit om, kom tillbaka. De hade "råkat" klicka sig in här. Läst och tycker det är förfärligt. Enligt utsago var inte hela inlägget genomläst. Än mindre den bifogade länken. Så de gav sig själva anledning att projicera sina egna tillkortakommanden - för känslan av att vara "utpekad", då "så många känner igen..." Ups, då... Är karaktärerans agerande eller icke-agerande så välkänt?

Har de senaste åren mött annans beteende / inställning, som gick ut på att jag skulle vara tacksam för vad som erbjöds mig och samtidigt tolerant beträffande diverse förödmjukande uttalanden och sätt. Det tycks mig vara så att dessa sociala kameleonter behöver någon med reducerad tillit, som har behov av sanning och empati... Någon de kan "leka" med (falska löften), på sin egen bakgård - för att förstärka sitt ego och därmed orka bära upp sin ständigt sprickfärdiga fasad.  


 
Med hot hålls porten mellan bakgård och huvudentré låst
 
För det som sker och sägs på bakgården får aldrig komma fram 
 
Och skulle det ändå, trots allt nå ut, sker två saker
 
Repressalier samt förnekande och idiotförklaring
 
 
 



 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar