lördag 7 december 2013

Den Andra Advent

Adventstider och Julefrid...
 
På snabba steg mot Andra Advent. Fick migrän igårkväll. Säkerligen till en del, orsakat av Sven och hans härjningar. För är man känslig, så kan migrän triggas av lufttrycksförändringar. Från högtryck till lågtryck och vice versa. Ansträngning av nacken bidrar även. Det är sällan en faktor, utan några stycken som interagerar. Tittade på Idolfinalen och tänker inte följa detta spektakel fler gånger. Två charmiga, men totalt tondöva finalister. Programmet gör parodi på sig själv. Tacka vet jag CNN News! Mer sådant!
 
"Barnen Hedenhös uppfinner Julen", heter årets Julkalender. Träffande programtitel i ett kristofobiskt land... Och PISA konstaterar att svenska skolelevers kunskaper inte är mycket att hurra för. Förvånad? Not. Eftersom allt annat är upp och ner, så varför skulle skolan vara annorlunda? Eleverna kan ju alltid söka till Idol... där det uppenbart inte heller ställs krav...

Kunskapsbrist och dåligt omdöme, ligger i tiden. Elakhet och själviskhet likaså.

I Jultider blir det än mer kännbart att sakna dem som stått en nära. Eftersom det mesta av kära tillhörigheter ligger nedpackade, så händer det då och då när jag söker efter något, att jag vid blotta åsynen av en sak, fylls av tusen ord och bilder... Mitt hjärta blöder... då jag som i ett eko, erfar all den Kärlek och Omtanke som genomsyrade exakt allt som Mamma och Pappa utförde och stod de för...

En Människokärlek och Värme, som räckt åt många...

E contario, upplyser mig NN, dagligen, om vilken "stor belastning" jag utgör, i hushållsekonomin. Och jag funderar över vad som händer med ens själ som ännu befinner sig i sorgebearbetning, när man dagligen får höra vilken enorm börda man är...

Som i en vitbok, ämnar jag här redogöra för mitt dagliga matintag;
 
Frukost; Ett äpple, ett litet päron och en halv avocado som mixas. Till det, ett smulat knäckebröd och en mugg thé med havremjölk i.
 
Lunch; Två rågbrödsskivor med pastej och två skivor salami. En näve salladsblad och ett glas havremjölk.
 
Mellanmål; En mugg thé med havremjölk och en halv frukt.
 
Middag; Ex. en laxfilet med grönsaker och ris. Vatten som dryck.
 
Kväll; Två skivor knäckebröd med Lätta.
 
Jag "är en stor belastning" (nästan 160 cm och knappt 49 kg), liksom kartonger med föremål från Mina Föräldrar, som är vad jag har kvar av dem. Han kallar mig för "ingen", när han refererar till andra. Trots att jag är den som tillagar maten även då jag är sjuk, är den som alltid trollar fram hemtrevnad och julstämning med mera,  och är den som besitter kunskap och förmåga att förvalta, så är allt det som är jag - belastande. Så, köpa mina reverser, någon? Någon i "drevet", kanske?
 
Att han för alltid skadat min nacke och amputerat min och mina Föräldrars ekonomi... är däremot en börda jag skall bära och helst hålla käften om. Han tittar då och då in i denna blogg. Inte av empatiska skäl. Utan för att kontrollera vad jag yppar om honom. Vilket får ses som en bekräftelse av behovet att isolera mig, för att bereda homom fritt projiceringsutrymme.



 
Svensk kunskapsstandard...





 
 
 


 
 

 

 

2 kommentarer:

  1. Gör Dig av med skojaren, Hanna, innan det är för sent...

    SvaraRadera