söndag 10 november 2013

Dallas-sallaD del X

Till Herr Munchhaugen,

Den 11-11-11 klockan 11, var det Käre Pappas begravning. Siffror som jag alltid kommer att bära med mig. Det är imorgon, exakt ett år sedan... Idag - Fars Dag... Och det värker något enormt i mitt hjärta.

Sedan Mors Dag  2011, då Kära Mamma hamnade på sjukhus... så har jag mer än någonsin behövt känna och leva med trygghet, i harmoni och värme. Och du har frikostigt bjudit mig motsatsen. När Mamma precis gått bort och begravningen ännu inte ägt rum, fällde du kommentaren; "Då får du ju ärva..." Att mista båda på en gång... Only teardrops...

Dissociative Identity Disorder - DID kallas det inom psykiatrin. Av någon anledning (traumahändelse?) har du sedan barnsben valt att skärma dig, ställa dig utanför gängse normer och värderingar. Du avskyr att bli bedömd och betygsatt, undviker situationer av konkurens där dina förmågor och reella / dokumenterade kunskaper prövas / synas. För kunskap ger överblick. Och överblick ger insikt och förmåga att hantera situationer och att rätt bruka sitt omdöme.

Med mytomanin som följeslagare och sköld mot ordinära vuxenkrav, har du byggt upp en parallell-verklighet, som du till och med benämner som ingress i flera av dina uttalanden; "I min värld..."

I veckan gick programmet Lyxfällan (borde heta Skuldfällan). Jag tittar på det därför att jag blir lika glad varje gång vändpunkten / aha-insikten, syns i de medverkandes ögon. Då finns det hopp! DID har däremot några kännetecken - 1  Konfliktutlösande beteende. Programmet Lyxfällan gör dig aggressiv, och dina misslyckanden och ekonomiska tillkortakommanden tillskriver du mig. Och beklagar dig över att du varit ensamförsörjare, medan du leasade mellan två och tre lyxbilar samtidigt till sammanlagd månadsleasingkostnad av 25 000 SEK. Inga valutor i världen hjälper, då ekonomiskt dåligt omdöme, är symptom på underliggande orsaker. 2  Saknar impulskontroll. Brukande av projicering (konfliktutlösande beteende) lättar på det inre trycket. Och oftast väljs en person ut - som "target" för denna process. Korrekt. Att vara denna måltavla har inneburit / innebär att ständigt (dagligen) stå i skottgluggen för elaka idiot-kommentarer. Det blir ett antal sådana, då en DID-person har närmast till aggressivitet och vresighet. Men som anstränger sig maximalt utanför sin mentala soptipp, där måltavlan finns. 3  Problem med att planera långsiktigt. Är en logisk följd av ett impulshandlande / agerande. Inga varaktiga relationer, och avtal kan inte heller hållas. Alltid på jakt efter något nytt.

Mitt råd; Sök dig till likasinnade dystymiska individer. Du har dina föräldrar i livet - fördjupa er relation och sök där dina svar. Du har en (enligt dig) mycket förmögen syster och svåger. Och ni beskriver er som en "close family" - Then prove it! Håll dina vardagsoförskämdheter borta från mig, i jakten på medel. Varför gå över ån efter vatten, när du som god ambassadör för din familj, har ekonomin som i en liten ask?  



Pandoras ask













  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar