fredag 16 augusti 2013

Mitt Hjärtas Malmö - Skåne

Det finns i Sverige ingen annan plats, där det i Augusti doftar så gott, som i Skåne...
 
Så länge jag levt och kan minnas, har Augusti alltid varit den för mig, naturens mest sinnliga och storslagna månad - med solguldbeströdd frodig, mogen grönska, vattnad av sensommarregn till symfoni av uppfriskande åska... För att inte tala om dofterna...
 
Från åkrarna och fälten... Morgondis och eldad halm... till ljudet av traktorer... Gödslad mylla läggs i vila likt en väntande famn, att kommande år, åter bära liv... 
 
Pildammar och Slottspark, ekollon, kastanjer, Bokskogen med björnbär, svamp och fuktig bark... Ljumma vindens lek i bladverk, rasslar, susar, bär på budskap, viskar... smeker... kind och sinne... gör mig stark.
 
Havet, bränningar och sälta... Utflykt i minnet blir cykeltur till Malmös Ribersborg och Klagshamn, chokladfylld termos och foliepaket med förning... För ingenstans smakar smörgåsen så himmelskt, som på första parkett mitt i all denna naturens, livets egen poesi.
 
För en månad sedan besökte jag Malmö och Slottsträdgården. Och där på Malmöhus (museum) parkering, slog det mig direkt - sommarmorgonstillhet som bryts av måsars hamn-skri i ljummen sommarluft, ger aningen om varm och solig dag... Varje morgon lika frisk och klar... Stadssommar, Malmösommar... Min uppväxt - 60- 70-tal...  

Davidshallstorg och dess fontäner, där min första egna bostad låg - Stadsteatern och förväntan på dess höstprogram - La Traviata, Läderlappen och Carmen. SF-Bio med Bond-vecka och puben Golden Days, Biblioteket, Gamla Stan', kanalen och Centralen...  

Som gammal Kärlek är den, Känslan för Staden... Som ett gammalt par är vi - Staden och jag...


 
 
 Davidshallstorg 3 (3 vån) rosa hus,
fransk balkong
och fönster till vänster - där bodde jag!
 


 
 
 
 Skåneljus
 
 

 
 
 
 
 

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar