torsdag 27 juni 2013

Morgon i Jenin

Jag har nu läst ut boken Mornings in Jenin av Susan Abulhawa. Först tänkte jag att jag skulle skriva en lång recension. Men orden räcker inte till. Den här boken är ett mästerverk och jag har aldrig någonsin läst en bok som denna. Som träffar ens innersta mitt i prick och som tvingar en att se sina egna sanningar. Som berör så mycket att man helt enkelt måste ta ställning. Berättelsen skildrar livet då grymheten är som störst. Men även kärlekens storhet, större än himlens alla stjärnor. Behovet av rötter, hembygd och trygghet.
 
Mornings in Jenin ger en inblick i konflikten mellan Israel och Palestina, på ett sätt som den aldrig förr beskrivits. För media, i synnerhet media i väst brukar ju berätta för oss vad vi skall tycka och på vems sida vi skall stå. Tevebilder visar oss symptomen, men inte orsaken.
 
Det finns också något i islam och det arabiska samhället, som jag saknar i väst... Och det är den ömsesidiga respekten, inte minst i språket. Man tilltalar varandra med stor hövlighet och vänlighet. Man säger inte enbart ordet "tack", utan man välsignar varandra och överöser varandra med mängder av goda önskningar. Man praktiserar sin tro till vardags och i förhållandet mellan man och kvinna, är sexualiteten inte vulgariserad, som i väst-kulturen.
 
Jag rekommenderar verkligen denna fantastiska bok, som är så full av ödmjukhet och styrka!
 
Som jag tidigare nämnt, har jag börjat titta igenom mina Kära Föräldrars dvd'er. Och som motvikt till allvaret i ovan berättelse, har jag fått en favorit - Keeping Up Appearances (Skenet Bedrar) med Patricia Routledge och Clive Swift. Underbara rollkaraktären Hyacinth! "The Bucket residence, the lady of the house speaking!"

Igår besökte jag familjegraven i Höllviken, planterade en blomma och tände ljus. Kyrkklockorna i Stora Hammars kyrka, ringde med sin speciella och mycket rena klang. Sommarregn och vind från havet... Den där alldeles ljuvliga doften av sommar över strandängar... tog mig i minnet flera år bakåt i tiden...  
 
 
 
 
Amor Vincit Omnia
 
 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar