fredag 25 januari 2013

Pausfågel 2

Pelle Fjants Tio Företagar-Budord, i konsten att misslyckas med Bolaget.
 
1. Du skall inga andra kompetenser hava, jämfört med Mina (m a o inga).
 
2. Du skall icke missbruka Mitt, Din adepts / gäldenärs namn, ty jag skall icke låta den bliva ostraffad, som missbrukar Mitt namn och som hävdar sina ekonomiska rättigheter gentemot Mig. Dem skola jag respektlöst håna och kränka och göra mig själv till offer för.
 
3. Tänk på alla dagar och gör dem till vilodagar. Lägg ut Ditt ansvar på entreprenad, med fantastiska planer som agn.
 
4. Hedra icke Din fader och Din moder, ej heller Dina välgörare och borgenärer, ty de må då tappa tålamod och kursa Dig.
 
5. Du skall icke dräpa Ditt bank-konto, utan andras.
 
6. Du skall alltid begå löftesbrott - pacta non sunt semper servanda - avtal behöver inte alltid hållas.
 
7. Du skall alltid sno andra på pengar. Allt Ditt är Mitt och allt Mitt är Mitt.
 
8. Du skall alltid bära falskt vittnesbörd mot din nästa. Mycket snack och lite verkstad. Låt alltid de andra klä skott för Dina tillkortakommanden.
 
9. Du skall alltid hava begärelse till Din nästas hus. Du skall alltid kräva att ta del av Din nästas tillgångar och reserver, ty dessa är enkom till för Dig.
 
10. Du skall alltid hava begärelse till något som tillhör Din nästa, och alltid vara avundsjuk.
 
 
Skyll inte på mig...
 
 
 

 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar