onsdag 9 maj 2012

Mordet i Eiffeltornet

Eftersom jag samlat flera streckkod-märken (från papperstillverkare), så har jag kunnat välja ytterligare två spännande böcker, utöver Vinteräpplen av Josefine Sundström. Det blev bland annat Mordet i Eiffeltornet av Claude Izner. Bokens undertitel är Första Victor Legris mysteriet. På bokens baksida står att "Mordet i Eiffeltornet ger en färgstark bild av 1800-talets Paris, den är full av romantik och historisk detaljrikedom och drivs av en nervkittlande mordgåta i Agatha Christies anda". Riktigt "deckarmys". Helt i min smak! Jag har förvisso läst ett antal böcker av Dan Brown och jag har läst hela Stieg Larssons millenium-triologi. Helt fantastiska med sin förmåga att inte släppa greppet om en, förrän man läst sista bokstaven. Och inte ens då...

Men jag hör till dem som föredrar deckare som utspelar sig i historisk tid. Och jag är även stor fan av Bo Baldersson-böckerna. Har läst dem alla och kan inte få nog. Tror det är blandningen av svensk småstadsidyll, stor detaljrikedom och berättelser som utspelar sig femtio år bak i tiden, i maktens korridorer, som ger den där speciella känslan på samma sätt som svenska folkkära teve-serier. Känns underhållande och tryggt på samma gång, med ett härligt persongalleri, stil, intelligens och med mycket humor och rappa kommentarer. Jag älskar att läsa! Och lovar att återkomma med recension av den franske deckaren.

Såg precis, i all hast i GP (Göteborgs Posten) på nätet, att USA's president Obama ställer sig positiv till samkönade äktenskap. Människors sexuella läggning, bryr jag mig inte om. Men - jag bryr mig när äktenskapsbegreppet devalveras genom att omfatta även personer av samma kön, vilka med aldrig så god vilja skulle kunna fortplanta sig, ens med donation av ägg eller sperma. Jag anser också att ett barn har rätt till att växa upp med både en mamma och en pappa. Eller en moders- och en fadersgestalt. Och att äktenskapet är förbehållet man och kvinna för samhällets fortlevnad, oavsett vad radikala journalister och hennafägade socionomer skriver oss på näsan.

Le Tour Eiffel - Världsutställningen i
Paris 1889

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar