tisdag 22 maj 2012

Dop

Det kungliga Dopet, idag, föranleder mig att reflektera över vad gemene man brukar uttala kring Dopet. Nämligen att det har med namnet att göra. Så fel! För Dopet är ingen namngivnings-ceremoni, vilket även kommentator av det kungliga Dopet, så korrekt påpekade.

Dopet innebär att barnet upptas i den kristna församlingen, vilket Konfirmationen längre fram, är en bekräftelse av.

Jag har tagit mig tid att se Prinsessan Estelles Dop idag. Vad underbart vackert det är, att blanda mycket gamla och nya mer familjära ceremonier! Och mina tankar går till Kronprinsess-paret och den fantastiska resa de står i början av, för att följa sin lilla dotters uppväxt... Den tiden kan ibland tyckas vara för evigt, men vips står barnet där med sin studentmössa, på väg ut i sitt vuxenliv...

Och mina tankar går naturligtvis också till mitt Älskade barnbarn som är en inspirationskälla och Mitt Allt. För även om vi inte bor geografiskt nära, så finns det där - det tysta, innerliga och outtalade samförståndet - mellan oss.

Vad jag Älskar Dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar