onsdag 4 maj 2016

Amazing Grace

Det har än en gång, gått ett tag sedan jag senast skrev. Har inte riktigt haft den ro jag behöver och tycker om, då jag sätter mig för att skriva, vid köksbordet som har en ytterst central roll i min tillvaro. Så har det alltid varit. Där spisar jag inte enbart mat, utan även böcker, tänkvärda texter, där telefonerar jag, där bedrev jag även mina studier och där skriver jag till er... Vid just det köksbord som också mina barn satt vid då de växte upp, där berättade de om sina skoldagar medan de drack mjölkchoklad och åt ostsmörgåsar... För det är vid köksbordet de äger rum - de flesta samtalen och där fattas flera av besluten i våra liv.

Jag läser en hel del böcker. Nu senast en fantastisk gammal bok. Med ett ständigt aktuellt ämne. Den är skriven av en engelsk dam vid namn Ellen Gould White (1827-1915). Boken heter Vägen till Kristus. Ja, jag inser att några av er slutar läsa här, för att detta med tro intresserar inte alla. Men det gör inget. För det finns också de som gärna läser vidare! Boken är översatt till en mängd olika språk. Den är lättläst (150 sidor) och den gav i alla fall mig, flera fina aha-känslor. Vidare är den högt uppskattad av tusentals läsare. Jag tänker inte påtaga mig den omöjliga uppgiften att återge bokens innehåll. Det skall upplevas, då vi alla tolkar och tar in saker och ting, på ett högst individuellet sätt. Jag kan helt enkelt bara rekommendera den. Prova på bibliotek eller antikvariat. Den bok jag har är tryckt 1945.

Imorgon är det Kristi Himmelsfärds dag. Säkert ingen märklig dag för många, som istället beger sig till närmsta shoppingcenter, utan någon tanke på varför de är lediga med åtföljande "klämmedag". Det är 40 dagar efter Uppståndelsen, som Kristus gjorde sin himmelsfärd och gick från ett sätt att leva, till ett annat.

En klok god vän skrev nyligen till mig; "Vi råder inte över var någon annan befinner sig i sin relation till Gud. Att vara född i en kristen familj eller vara medlem i något kristet sammanhang ger i sig inget som helst samband med vårt absoluta grundbehov; detta att personligen födas på nytt av Guds Ande. Tillhörigheten i Guds Familj hör totalt samma med att vara född av Gud..."

I mina tidigare (kärleks) relationer, har jag i min innerliga längtan efter att ge och få kärlek, empati och bekräftelse, anpassat mig... Jag har anpassat mig så mycket att jag gjort våld på mig själv, min identitet och min värdegrund. Vi människor är olika. "Och en del väljer att klara sig utan de andras närhet eller hamnar djupt under känslan av att vara mobbad av andra som kör på i brutal okänslighet till och med för sina allra närmaste. Man kan inte ens med bästa egna försök till anpassning, ändra på andra..." (citat god vän).

Vi är våra handlingar. Att leva osunt, kortsiktigt och ostrukturerat, är som att planlöst strö några frön för vinden och hoppas på god och riklig skörd. Och när den uteblir, tro att andra skall komma till undsättning. Man måste inte och man kan inte älska alla. Inte dem som ansvarslöst upprepar sina dåliga gärningar och inte dem som ständigt gör illa, i själviskhet och utan ånger. Dem skall man vända ryggen. Alla relationer som inleds i lögn, kan aldrig bli sanna eller göra gott.

Aktiv och daglig bön är vägen till inre harmoni. Bön kan utövas precis var som helst. Själv tar jag gärna det inre samtalet med Gud, medan jag är ute med Esko (Hundén). Då passar jag även på att tacka Gud för träden, den blå himlen och den nya gräset. Jag tackar för humlors surr och sparvars kvitter. Jag tackar för fältens underbara dofter, för körsbärsblom och för leendet jag möter då jag hälsar på den äldre damen med rollator. Jag tackar för att vara här och nu. För glädjen jag erfar i mitt hjärta... Tack Herre!

Som ni alla vet, driver jag inte någon kommersiell reklamblogg. Men - jag vill här göra ett undantag. Därför att det underlättar bönen att rent fysiskt hålla i en Frälsarkrans. Nedan ser ni originalet ihop med mina tidiga egentillverkade dito! En virkad och en bestående av fynd från min knapplåda...

Hursomhelst, så finns denna Fräslarkrans att köpa på till exempel www.bibelbutiken.se till priset av cirka 150 SEK. Frälsarkransen är skapad av biskop emiritus Martin Lönnebo. Varje pärla har en särkskild betydelse. Och dess antal är arton (Bibelns hebreiska ord för Liv). Martin Lönnebo har valt att låta sin royalty för Frälsarkransen gå till Individuell Människohjälp (IM) där han har inrättat en fond i sonen Jonas namn, för barn och unga med psykisk utvecklingsstörning.


 
Köp den för andras och för Din egen skull!

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar