söndag 6 april 2014

Omständighet

Bristande resurser inom vården...? Not!

Har allergisk astma och i pollentider, blev hostan igår, för mycket. Så jag behövde uppsöka läkare. Begav mig till Helsingborgs sjukhus akutmottagning. Tog kölapp och blev stående i väntan på min tur. Man har av någon obegriplig anledning infört ett nytt system, som jag försökte förstå...

När ens nummer visas på en digital display, skall man gå fram till en sköterska som står vid en pulpet med dataterminal. Hon står mitt i väntrummet och frågar högt och tydligt vad man söker för. Då skall man bland övriga väntande, uppge orsak till sitt besök (?!) Ingen integritet där inte.

Hon sätter kryss i en ruta på ett halvt A4-papper. Överräcker lappen och hänvisar till damen i luckan (receptionen), en meter bakom sköterskepulpeten i väntrummet. 

I receptionen frågar man efter legitimation och receptionisten slår in namnet i en annan terminal. Och hänvisar till väntrummet, där man skall invänta att en tredje person ropar upp numret på kölappen. När så sker, kommer man till en sköterska som än en gång frågar vad man söker för... Därefter ombeds man vänta ett antal timmar, i väntrummet.

Så jag gick därifrån.

Gick hem och ringde akuten i Ängelholm. Där fick jag en angiven tid då jag kunde komma, en och en halv timme senare. Resa till Ängelholm. Kom in tio minuter efter att jag anlänt och anmält mig hos endast en person - tillika i normal avskildhet från väntrummet.

Träffade läkare av icke-svensk härkomst. Vad vill du? Jo, jag behöver Atrovent inhalationsspray. Den finns inte längre, du får nässpray. Ok...?!

Färd till jourapotek i Väla kommers-tempel. Du har fått nässpray för astma?! Ja...?! Men hur tänkte läkaren här då?! Det finns ju Atrovent inhalationsspray...

Ok. Ringa vårdcentralen imorgon, för att försöka få inhalationsspray... istället för nässpray som inte precis når luftrören.

Först blir man mottagen av tre sjukvårdspersonal (slöseri med personalresurser), på Helsingborgs sjukhus. Sedan på Ängelholms sjukhus träffa läkare, som inte kontrollerar produktinfo beträffande läkemedel.


Tillbaka på ruta ett.





  










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar