måndag 8 april 2013

Tidsoptimist = Tidsegoist

Min Käre Pappa som var urmakare, lärde mig en sak, redan då jag var liten flicka. Nämligen vikten av att hålla tider och att vara punktlig.
 
Och jag har faktiskt aldrig kommit försent någon gång, till en avtalad tid. I skolan försökte jag en gång att komma för sent. För det verkade så tufft och fräckt att se sömnig ut och att få allas uppmärksamhet då man dök upp efter det att alla satt sig... Så en gång bestämde jag mig för att vara den som kom sent. Jag drog benen efter mig och stannade flera gånger på vägen, för att försäkra mig om att inte hålla tiden. Inväntade signal för inringning och gick i sakta mak mot skolbyggnaden... för att upptäcka att de andra eleverna ännu stod kvar i korridoren, utanför klassrummet. Vår lärare hade inte kommit. Utan var just den dagen, försenad. Så det kan bli!
 
Att hålla tiden, är en dygd, sade Pappa. Så rätt han hade. Den som inte kan hålla en avtalad tid, är slarvig. That's it. För det handlar inte bara om konsten att komma ihåg ett specifikt klockslag - utan det handlar om bemötandet av nästan - medmänniskan. Att ideligen låta andra vänta på en, är oerhört ohövligt och mycket nonchalant. En person som inte håller tider, är med största sannolikhet självisk, uppfylld av sitt ego, och saknar även en realistisk uppfattning om annat än vad saker och ting tar i tidsanspråk. För om en person alltid tar för vana att dyka upp tio över eller kvart över det utsatta klockslaget, så räknar den underförstått med att särbehandlas - ett riktigt ego med andra ord.

"Jag ringer på Torsdag" eller "Vi ses ikväll", är mindre precisa tidsangivelser, men dock uttalade löften om ett återhörande. Vidrigaste situationen är den då löftesgivaren, får löftestagaren att planera sin dag och sina göranden, för att parera med beredskap på det ulovade samtalet eller mötet... så varken hörs eller ses löftesgivaren vid tillfällen han / hon självmant utfäst. Shame on You!  

Moderna tider och ständigt uppdaterad teknik, möjliggör förmedlande av short message service eller ett ordinärt mail... med orden; "Upptagen. Hörs senare." Eller "Blir försenad." Hur svårt kan det vara?

Det går att lära barn att gå, att pottränas, att äta med bestick, att läsa och skriva, att utveckla sig verbalt, att cykla, att simma, att... och så vidare. Och så finns det vuxna som inte inser att en sådan sak som att inte hålla tider, är detsamma som respektlöshet. Självklart uppstår situationer då en stor arbetsbörda och stress påverkar denna sociala intelligens (punktlighet). Men - när förseningar blir en del av en persons identitet, så får man utgå ifrån att det är sådan den personen faktiskt är. För notera att de kroniskt opunktliga, är dem som babblar mest, de som älskar att prata om sig själva och att höra sin egen röst få utrymme att berätta om vad som "kommit emellan..." De finns tillfällen då de håller tider. Om det är ett väntande transportmedel, tåg, flyg med mera eller möte som innebär förstärkning av egna kassan... ja, då är det situationer som den opunktlige underkastar sig i sin prioritering, eftersom de är honom / henne till direkt gagn.

För det är precis vad det handlar om - Prioritering! Kroniskt opunktliga är egoister utan vett och hyffs och med bristande empati, så att det stänker om det. Tror att andra finns för dem. Och att det är ok att låta andra vänta eller ändra planer för att stå där och titta på klockan...   
 
 
 
 Säg mig när Du kommer - skall jag säga Dig vem Du är...
 
 
 



  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar