fredag 3 juli 2015

Jag lovar och svär...

En god vän skrev till mig - om begreppet ordhållighet - som numera är en bristvara... Instämmer!
 
Det berör mig. Och det berör mig väldigt illa, detta med tomma löften. Vad är det som gör att en del människor överhuvudtaget saknar ordhållighet / heder, och därmed i förlängningen, även moral? Det går nog hand i hand, att rättfärdiga sitt slappa (ömdömeslösa) leverne, med falska löften. Min erfarenhet säger att dessa individer, är fullblodsegoister som kopierar mänskliga känslor och beteenden för att vinna andras förtroende och tillit, i självuppfyllande syften. I det ingår även att kopiera löftesgivande. Dock inte längre än så, för de kan inte hantera / överblicka den resterande delen av det givna löftet. 

"Jag skall betala tillbaka...", "Jag lovar att göra det och det...", "Jajamän, det fixar jag...", "Jag ringer tillbaka strax...", "Vi pratar mer i morgon, för då finns gott om tid...", "Vi fortsätter våra samtal och det här löser vi garanterat..." Och så upprepas dessa tomma fraser, i all evighet, som ett lögnarens självbekräftelse - "Jag lovar något - alltså är jag god".

Presterandedelen av det givna löftet, finns inte i alls deras begreppsvärld. Oavsett det rör arbetslivet eller privatlivet. Två flitigt brukade uttryck utmärker dem - "nu" om andras uppfyllande. Och "sen" om andras krav på uppfyllande; "Jag skulle behöva... kan du hjälpa mig nu?", "Jag måste... så ring mig nu!", "Det är lite bråttom... kan du fixa det nu...?", "Jag hinner inte... ring dem nu!"

"Jag är upptagen nu, återkommer till dig sen...", "Jag hjälper dig sen...", "Kan du låna mig nu, jag betalar tillbaka sen...", "Vi löser detta sen, jag skall bara...", "Vi får ta det sen..." Varianterna är oändliga. Eller den där varianten om utfästande av tid - "Jag ringer / kommer om en timme..." - med en längre fram vidhängade förklaring om varför tiden inte kunde hållas... Alla kan någon gång bli försenade. Vad jag reagerar starkt mot, är de som satt detta låga beteende, i system - att ständigt låta andra vänta på dem. En väntan som inbegriper allt från klockslag och tidpunkter, till sanningslöften i Vänskap och Kärlek.  

Utöver fysiskt våld mot annan, är brist på ordhållighet och Sanning, ett utmärkt och långsiktigt sätt, att kränka andra individer.

Så möter Du någon som flitigt använder orden "nu" om sina egna behov, och "sen" om Dina behov, konfontera inte vederbörande. Du får bara nya lögner som svar och förklaring. Bränn inte Din egen energi, utan lägg benen på ryggen!



Facta Probant





 
 
 
 

 
 
 
 
 

 
 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar