lördag 20 april 2013

Leva som man lär

Svenska Kyrkan - Vilken kyrka?

Vad betyder svenska kyrkan för Dig? En sak har i alla fall jag lärt mig - att svenska kyrkan inte har ett dugg med Gudstro att göra. Den är snarare en institution som finns för sin egen existens. Säkert trampar jag någon på tårna, genom att skriva så här. Men, so what?

Från kyrkans sida är det ok att ta del av de heliga sakramenten, utan att ha någon tro. Det är stämningsfullt att låta sig vigas i kyrkan, bara prästen inte pratar så mycket om Gud... och så vidare. Vidare går det ju numera att konfirmera sig borgerligt. Uppenbart med kyrkans godkännande, eftersom den inte protesterar. Undrar vad det då är som bekräftas (confirm)? Konfirmation är ju en bekräftelse av Dopet.

Den svenska kyrkan bygger sin existens på Nya Testamentet, men i all sin populistiska strävan, finns det åtskilligt i detta testamente, som man från kyrkligt håll, helt bortser från. Och frågan är om inte det moderna prästerskapet i all sin fjollighet, tagit svenska kyrkan till en punkt där den definitivt behöver återreformeras till vad den varit - eller åtminstone till vad den borde vara - utifrån de fundamentala värdenormerna. Det blir cirkus och spektakel, när man strävar efter siffror i stället för genuinitet. Ja, ungefär som när Moderaterna, blev Nya Moderaterna och Reinfeldt käckt stod och klippte snöret vid invigning av Pride-parade. Imagine Gösta Boman göra samma sak... Not!!! 

Jag skulle vilja se och höra representanter för svenska kyrkan, uttala sig rakt och tydligt om allt möjligt som händer och sker i samhälle och värld. Höra dem värna om svagare parter, uttala sig om skola, vård, omsorg, svensk vapenexport, händelseförloppet i Korea, miljöfrågor, arrangera manifestationer för att värna empatin och så vidare. Så haaallååå kyrkan, var är ni...???

Det finns säkert flera engagerade församlingar. Men det är helhetsbilden som behöver förtydligas!!! Att anpassa sig - vända kappan efter vinden - är inte alltid detsamma som att skapa trygghet hos församlingsmedlemmar. Att stå fast och stabilt då vinden blåser, är vad som behövs, i en allt galnare egoboostad värld!!! Och se Gud i ett större perspektiv, än begränsat av det fysiska kyrkorummet. 

Dessutom blir jag så trött av den "moderna" människans resonemang, att vetenskap allenast, förklarar livets uppkomst. Den italienske / amerikanske forskaren Carlo Rubia, som 1984 fick Nobelpriset i fysik, har sagt att; "Ju mer jag studerar naturen, desto mer överväldigande blir känslan av hur fantastiskt allt är organiserat. Där finns en intelligens som är så makalös att jag måste komma till slutsatsen att det finns ett förnuft och en skapare bakom". Samma uppfattning - att religion och vetenskap går hand i hand - hade Albert Einstein.

Eldsjälar i kyrkan finns. Uppmuntra dem och släng ut de andra. Vidare står i en artikel i Svenska Dagbladet, att läsa om pastor Bertil Edin, som gärna predikar i naturen; "Vi lever redan i ett slags paradis - det är bara det att vi inte ser det". Och jag när en dröm om att en gång till i mitt liv, få lov att gifta mig. Och då önskar jag att det sker ute i naturen.



Min Kyrka






 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar